Air Navigation Race – ANR
ANR går ut på å fly så nøyaktig som mulig gjennom en forhåndsdefinert korridor på kartet. Man har også start- og målpasseringstider å forholde seg til, i tillegg til en avgangstid.
På Flesland er det imidlertid vanskelig å sette en avgangstid, så her kan vi benytte stoppeklokke. Man er imidlertid avhengig av å også ha en klokke som går helt riktig. Det finnes App’er som kan lastes ned til mobilen, og den som heter «GPS Time Converter» fungerer bra. Vi bruker local/utc tiden, ikke GPS-tiden! Local/utc tiden er justert for leap second og er den tiden gps’en viser.
Stoppeklokken startes når man liner opp og er klar for avgang. Det er veldig viktig å notere klokkeslettet stoppeklokken startes.
ANR er en konkurranseform der en teoretisk sett ikke trenger å forberede seg noe særlig. Man har vanligvis 30 minutter til forberedelse (planning) før man skal ut å fly og det er en stor fordel å benytte denne tiden til å studere kartet nøye, finne gode referansepunkter, samt ta ut kurser og notere litt tider. Etter 30 minutters forberedelse får man 15 minutter til å sette seg i flyet og gjøre seg klar til avgang. Denne regelen blir ikke håndhevet i Bergen Open, så her tar du den tiden som trengs.
Ved fremmøte får deltagerne utlevert en konvolutt som inneholder en et kart med korridoren inntegnet, bilder av startpunkt og målpasseringspunkt, og gjerne et inn-/utflygingskart.
For at arrangøren skal kunne bedømme turen får deltagerne med seg en GPS-logger i flyet som logger hvert sekund av flygningen. Denne må slås på når dere starter opp (evt når dere setter dere i flyet) slik at hele flygningen blir logget.
Man er to personer i flyet, en pilot og en navigatør. Navigatøren trenger ikke å ha flyerfaring.
En ANR-rute tar gjerne rundt 15 minutter å fly, i tillegg kommer flyging til og fra korridor-området.
I Bergen Open flyr vi 2 ruter på rappen, så totalt sett rundt 50 minutter i luften.
Man tar av (husk å starte stoppeklokken) og må så fly til startpunktet og være over startpunktet nøyaktig på tid. Viktig å ikke fly over startstreken mens du ligger i holding og venter starttiden for da starter loggingen. Man har alltid greit med tid fra avgang til startpunkt.
Så er det om å gjøre å holde seg innenfor korridoren fra startpunkt til målpunkt. Husk å sjekke tiden underveis slik at man ikke kommer for sent eller for tidlig over målpassering. I Bergen Open kan man velge mellom å fly på 70 eller 80 knop.
Etter landing leverer man GPS-loggeren til arrangøren sammen med konvolutten med kart og papirer man fikk utlevert ved fremmøte. Noen ganger henter arrangøren loggeren ved flyet når deltakeren har parkert. Loggefilene blir så lastet ned i et dataprogram som viser hvordan den enkelte har flydd.
Deltagerne får straffeprikker ved avvik på tidspasseringene og når de er utenfor korridoren. Den med minst staffeprikker vinner konkurransen, enkelt og greit.
Lykke til!